ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ-Μελέτες χρηματοδοτούνται Λύσεις δεν διαφαίνονται

Όπως δημοσιεύτηκε την 13-05-2011 στο www.haniotika-nea.gr
Εξαιρετικά δαπανηρή, περιβαλλοντικά μη φιλική καθώς και μη συμβατή με Κοινοτική Οδηγία είναι η λύση της καύσης των στερεών αποβλήτων που προωθείται -και- στην Κρήτη εν όψει της επικείμενης επικαιροποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ), όπως τόνισε χθες, παρουσιάζοντας συγκεκριμένα αναλυτικά στοιχεία, ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντής του Εργαστηρίου Διαχείρισης Αερίων, Υγρών και Στερεών Αποβλήτων Αλέξανδρος Οικονομόπουλος.
Ο κ. Οικονομόπουλος ήταν ο κεντρικός ομιλητής σε ημερίδα, με θέμα «Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης», που διοργάνωσε η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) Νομού Χανίων, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (Μεγάλο Αρσενάλι).
«Για τη διαχείριση των οικιακού τύπου απορριμμάτων η Περιφέρεια Κρήτης ανέθεσε τα τελευταία χρόνια την εκπόνηση δύο βασικών μελετών. Το 2007 ανέθεσε σχετική μελέτη στο Πολυτεχνείο Κρήτης, η οποία παραδόθηκε στις αρχές του 2008 και αποτέλεσε αντικείμενο τετράμηνης εντατικής και αποδοτικής διαβούλευσης. Το 2010 ανέθεσε νέα μελέτη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η οποία ολοκληρώθηκε προ εβδομάδων και αποτελεί τη βάση νια την επικείμενη αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων«, επεσήμανε, αρχικά ο κ. Οικονομόπουλος, σημειώνοντας ότι από τη συγκριτική αξιολόγηση των δύο αυτών προτεινόμενων εναλλακτικών σχεδίων διαχείρισης απορριμμάτων προκύπτει, ως συμπέρασμα, και ότι «η Περιφέρεια Κρήτης διέθετε, ήδη από τις αρχές του 2008, ένα ολοκληρωμένο, οικονομικό και κοινωνικά αποδεκτό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων, του οποίου την εφαρμογή θα μπορούσε να έχει σχεδόν ολοκληρώσει μέχρι σήμερα. Αντ' αυτής αναλώθηκε στη διαμόρφωση μιας διαφορετικής πρότασης και κατέληξε, μετά από τρία χρόνια, να προωθεί προς έγκριση ένα σχέδιο για την επεξεργασία των απορριμμάτων, το οποίον παρουσιάζει ελλείψεις και προβλήματα».

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Τα προβλήματα αυτά που αντιμετωπίζει το εν λόγω σχέδιο, όπως ο ίδιος ανέφερε, είναι τα εξής:
? «Δεν είναι συμβατό με την Οδηγία 2008/98 (οι βασικές μονάδες που σχετίζονται με τη «θερμική αξιοποίηση» των απορριμμάτων, ήτοι το εργοστάσιο βιολογικής ξήρανσης Ηρακλείου και η κεντρική μονάδα καύσης δεν είναι επιλέξιμες).
? Είναι εξαιρετικά δαπανηρό, μια και για τους Νομούς Ρεθύμνης, Ηρακλείου και Λασιθίου απαιτεί σχεδόν πενταπλάσιες επενδύσεις (142 εκατ. ευρώ παραπάνω) σε σχέση με το σύστημα επεξεργασίας που προτείνει η μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης και θα επιβαρύνει τους κατοίκους τους με σχεδόν πενταπλάσιο κόστος επεξεργασίας (με επιπλέον 36 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ή με 72 ευρώ ανά κάτοικο τον χρόνο παραπάνω).
? Δεν είναι περιβαλλοντικά φιλικό και σίγουρα δεν είναι κοινωνικά αποδεκτό.
? Δεν ορίζει τη θέση της κεντρικής Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διάθεσης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) για τη μονάδα καύσης και για τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων των τοξικών καταλοίπων, καθώς και τις θέσεις των υπόλοιπων οκτώ νέων μονάδων επεξεργασίας. Επίσης, δεν περιλαμβάνει σχεδιασμό του συστήματος μεταφοράς των απορριμμάτων και των ενδιάμεσων προϊόντων.
? Απαιτεί αυξημένο χρόνο εφαρμογής και καθιστά μονόδρομο τη χρήση Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, αποκλείοντας τη δυνατότητα υλοποίησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση».

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το κόστος, ο κ. Οικονομόπουλος επεσήμανε ότι «το σχέδιο που προτείνει η μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης απαιτεί συνολικές επενδύσεις της τάξης των 66 εκατομμυρίων ευρώ για επεξεργασία, μεταφορά και τελική διάθεση των απορριμμάτων όλης της Περιφέρειας. Οι διαθέσιμοι κοινοτικοί και εθνικοί πόροι καλύπτουν μεγάλο μέρος των επενδύσεων αυτών, αφήνοντας ένα υπόλοιπο της τάξης των 37 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από τραπεζικό δάνειο του υπεύθυνου Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), βάσει ενός βιώσιμου επιχειρηματικού σχεδίου. Μπορεί έτσι η υλοποίηση να γίνει από την τοπική αυτοδιοίκηση δίχως ανάμειξη ιδιωτών. Η θετική εμπειρία από τη λειτουργία του εργοστασίου των Χανίων από τη ΔΕΔΙΣΑ δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι η αυτοδιοίκηση μπορεί να αναλάβει το έργο. Το σχέδιο μπορεί βέβαια να εφαρμοστεί και μέσω ΣΔΙΤ, χωρίς όμως αυτό να είναι απαραίτητο, ούτε και συμφέρον. Η ίδρυση και λειτουργία του συστήματος επεξεργασίας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση μειώνει σημαντικά την επιβάρυνση ΟΤΑ και δημοτών λόγω χαμηλότερου ετήσιου κόστους κεφαλαίου και μη χρέωσης ΦΠΑ», σημείωσε ο κ. Οικονομόπουλος.
Και πρόσθεσε: «Το σχέδιο που προτείνει η μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου απαιτεί επενδύσεις 189 εκατομμυρίων ευρώ μόνο για τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας. Από το σύνολο των επενδύσεων που θα απαιτηθούν, μικρό μόνο μέρος καλύπτεται από τους διαθέσιμους κοινοτικούς και εθνικούς πόρους. Υπό αυτές τις συνθήκες η εφαρμογή μέσω ΣΔΙΤ είναι μονόδρομος και αυτό άλλωστε το σύστημα προωθεί και η Περιφέρεια».
Καταλήγοντας, ο κ. Οικονομόπουλος σημείωσε ότι «εν όψει των παραπάνω προβλημάτων, θα ανέμενε κανείς από την Περιφέρεια να αναστείλει την προωθούμενη αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ, μέχρι τουλάχιστον να αποδείξει, με επιστημονικά ορθό και διαφανή τρόπο, ότι το προωθούμενο σύστημα επεξεργασίας είναι συμβατό με την Οδηγία 2008/98 και ότι δεν κοστίζει περισσότερο από την εναλλακτική πρόταση της μελέτης του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Ο Ν. ΚΑΛΟΓΕΡΗΣ
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης θα κληθεί να πάρει την κρίσιμη απόφαση για την επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ καθώς μετά την εφαρμογή του προγράμματος «Καλλικράτης» η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ανήκει στην αιρετή Περιφέρεια.
Ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής σημείωσε, σε τοποθέτησή του, ότι η διαβούλευση για την επικαιροποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων έχει ήδη ξεκινήσει. «Στα πλαίσια αυτά έχουμε δύο έρευνες - μελέτες. Και περιμένουμε και τις απόψεις των διαφόρων φορέων, επιστημονικών κ.λπ., των ΤΕΔΚ, της ΔΕΔΙΣΑ, που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ γιατί έχουμε εφαρμοσμένο παράδειγμα διαχείρισης στερεών απορριμμάτων, το οποίο θα αξιολογηθεί ιδιαίτερα».
Ο κ. Καλογερής τόνισε από τα βασικότερα κριτήρια για τη λήψη της απόφασης είναι το κόστος, η προστασία του περιβάλλοντος και η κοινωνική αποδοχή, επισημαίνοντας, τέλος, ότι στόχος δεν πρέπει να είναι μόνο ο σχεδιασμός αλλά και η υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ.

Η Θ. ΜΥΛΩΝΑΚΗ
«Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα πρέπει να βάλει συγκεκριμένους στόχους, ποσοτικούς και ποιοτικούς», τόνισε, από την πλευρά της, η πρόεδρος της Διαδημοτικής Επιχείρισης Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΔΕΔΙΣΑ) Θεοχαρούλα , επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «πρωταρχική και αναγκαία υποδομή για τα Χανιά είναι η επέκταση του ΧΥΤΥ. Από αρκετό καιρό λέμε την αλήθεια προς όλους. Το κύτταρο του ΧΥΤΥ έχει ακόμα αντοχή και ζωή περίπου 3 με τέσσερα χρόνια. Δεν θα αντέξει άλλο. Και πρέπει σήμερα να ξεκινήσουμε την επέκταση του ΧΥΤΥ». Για να γίνει αυτό θα πρέπει να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, που έχουν σταλεί εδώ και ενάμιση χρόνο στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, χωρίς να υπάρχει εξέλιξη, σημείωσε η κα Μυλωνάκη.

Ο ΑΝΤ. ΠΙΤΑΡΙΔΑΚΗΣ
Ο πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Αντώνης Πιταριδάκης ξεκαθάρισε ότι «η καταρχήν θέση μου είναι η αποφυγή της θερμικής επεξεργασίας για την Κρήτη (στοιχειομετρική καύση, πυρόλυση, αεριοποίηση απορριμμάτων), εξαιτίας του υψηλού κόστους, του σοβαρού περιβαλλοντικού προβλήματος και της ακύρωσης της εντατικοποίησης της προσπάθειας για αύξηση της ανακύκλωσης. Επομένως, η κατεύθυνση για την επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ πρέπει να αποτελεί μια ολοκληρωμένη λύση για τη διαχείριση των απορριμμάτων, η οποία να είναι δοκιμασμένη, οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον, να ταιριάζει με τα δεδομένα των απορριμμάτων και τη γεωμορφολογία της Κρήτης και να βασίζεται στην ανακύκλωση, στην κομποστοποίηση και στην υγειονομική ταφή των υπολειμμάτων».

Kallikrates Chania:AND IN THE MANAGEMENT OF WASTE-financed studies do not show solutions
click here to translate article

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου