Η μελέτη της νέας μαρίνας παρουσιάστηκε στο Ρέθυμνο

Όπως δημοσιεύτηκε την 26-10 -2010 στο http://www.neatv.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=13671:2010-10-26-05-04-35&catid=19:2010-03-23-18-34-12&Itemid=100

alt

Μία νέα μαρίνα για την πόλη του Ρεθύμνου είναι το αποτέλεσμα της μελέτης που εκπόνησαν ο λιμενολόγος, Γιάννης Σιώρης και ο αρχιτέκτονας, κ. Αυγουστίνος, και η οποία παρουσιάστηκε στην εκδήλωση που διοργάνωσε την Κυριακή το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο στο «Σπίτι του Πολιτισμού», παρουσία πλήθους κόσμου, των εκπροσώπων των τοπικών φορέων, πολιτικών μηχανικών και αρχιτεκτόνων, αλλά και ανθρώπων του τουρισμού.

Το σχέδιο για τη νέα μαρίνα που ουσιαστικά προβλέπεται να «πατήσει» πάνω στην υπάρχουσα παρουσίασε ο μελετητής, κ. Σιώρης, ο οποίος απάντησε και στα δεκάδες ερωτήματα που τέθηκαν από τους παρευρισκόμενους.

Η φιλοσοφία της νέας μαρίνας, σύμφωνα με τον κ. Σιώρη, είναι μία μαρίνα που θα μπορεί να φιλοξενεί «μέγα γιωτς», δηλαδή σκάφη της τάξης των 80 μέτρων, που ανήκουν σε ιδιοκτήτες υψηλής οικονομικής στάθμης, οι οποίοι ζητούν συγκεκριμένες προδιαγραφές από μία λιμενική εγκατάσταση. Μπορεί το Ρέθυμνο, σύμφωνα με τον μελετητή, να προσφέρει αυτού του είδους τις υπηρεσίες σε αυτούς τους πελάτες, αποκομίζοντας παράλληλα το σχετικό όφελος η πόλη.

Με βάση τη μελέτη, το σύνολο της λιμενολεκάνης αντιμετωπίζεται ως ενιαίο, γι’ αυτό και η μελέτη προβλέπει όλες τις λειτουργίες και παροχές υπηρεσιών από το λιμάνι ως τη μαρίνα, συμπεριλαμβανομένης και της αμμώδους έκτασης που μεσολαβεί.

Ο μελετητής χαρακτήρισε ως «πλεονέκτημα» το γεγονός ότι οι σημερινές υποδομές βρίσκονται εντός της πόλης του Ρεθύμνου, ενώ υποστήριξε πως «όσα προβλέπει η μελέτη είναι ρεαλιστικά και χειροπιαστά».

Ο κ. Σιώρης παρουσίασε τα σχέδια που έχουν γίνει για τη μαρίνα της Πάτρας και της Μυκόνου, οι εργασίες στις οποίες σήμερα εκτελούνται.

Μιλώντας για τη μελέτη, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, κ. Μίνως Αλεφαντινός σημείωσε πως στόχος του Λ.Τ. είναι «πέρα από το να διαχειριζόμαστε την καθημερινότητα, έχουμε υποχρέωση και πρέπει να σχεδιάσουμε για το μέλλον. Πρέπει να βάζουμε τον πήχη όσο πιο ψηλά γίνεται και να δώσουμε μία προοπτική στον τόπο».

«Αυτή τη στιγμή έχουμε δύο ξαπλωμένες τσιμεντένιες δαγκάνες στο υπογάστριο της πόλης μας. Σαν υποδομή είναι σοβαρή για να ξεκινήσεις κάτι άλλο. Δεν ταιριάζει αυτή η υποδομή σε μία πόλη με τις δυνατότητες και την ιστορία του Ρεθύμνου. Πρέπει να αλλάξει αυτή η εικόνα», είπε ο κ. Αλεφαντινός, λέγοντας ακόμα: «Δύο είναι τα κυρίαρχα στοιχέια της νέας μαρίνας: στη θέση του σημερινού πάρκινγκ γίνεται μία υδάτινη γλώσσα, η οποία σχεδόν ακουμπάει πάνω στην Ελ. Βενιζέλου. Φεύγει ο τσιμεντένιος όγκος που έχει απομακρύνει από την πόλη το νερό και επανέρχεται το υδάτινο στοιχείο κοντά στην πόλη. Εκεί θα φιλοξενηθούν οι επαγγελματίες και ερασιτέχνες αλιείς της πόλης. Θα είναι μία ζώνη που θα συμμετέχει στη ζωή της πόλης. Ακόμα, δημιουργούνται 299 θέσεις για σκάφη όλων των κατηγοριών, ξεκινώντας από 10 θέσεις για μέγαγιωτ και καταλήγοντας σε θέσεις κρουαζιερόπλοιων».

«Αυτό που διαβουλεύονται οι φορείς τώρα είναι απόλυτα αξιόπιστο. Δεν είναι μία άσκηση επί χάρτου. Αντίθετα είναι μία μελέτη που είναι πραγματοποιήσιμη μέχρι το τελευταίο της εκατοστό», σημείωσε ακόμα ο κ. Αλεφαντινός, απαντώντας σε όσους υποστήριξαν ότι πρόκειται για έναν σχεδιασμό που δύσκολα μπορεί να υλοποιηθεί.

Επί της μελέτης άνοιξε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση στη διάρκεια της παρουσίασης. Οι πολίτες και εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων έθεσαν τα ερωτήματά τους σε σχέση με τη μελέτη και τον σχεδιασμό. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στο γεγονός ότι η μελέτη απαιτεί δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες εκατομμύρια για να υλοποιηθεί και άρα το πρώτο ερώτημα είχε να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η χρηματοδότηση.

Σύμφωνα με τον κ. Αλεφαντινό, αυτό είναι κάτι που θα απασχολήσει μετά το τέλος των διαδικασιών εγκρίσεων των έργων. Ωστόσο, ο ίδιος επεσήμανε πως – ανάλογα με το οικονομικό περιβάλλον που θα επικρατεί στη χώρα όταν το έργο θα είναι έτοιμο να χρηματοδοτηθεί – να γίνει η αναζήτηση των πόρων. Πάντως, και ο κ. Αλεφαντινός και ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, είπαν πως στόχος θα είναι η χρηματοδότηση να γίνει από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. «Ανοίγει ο κύκλος μίας νέας μεγάλης συζήτησης», είπε, αναφερόμενος στη μελέτη ο κ. Μαρινάκης. «Αυτό το σχέδιο είναι κάτι που ξεπερνάει το σύνηθες, το μέτρο. Θέλουμε να δώσουμε ώθηση στο Ρέθυμνο να πάει παραπέρα και γι’ αυτό θέλουμε να καταγραφούν οι απόψεις της κοινωνίας, ώστε να καταλήξουμε στον τελικό σχεδιασμό αυτού του έργου. Αυτό το έργο θέλουμε να το κάνουμε εμείς, με χρήματα από τις δημόσιες επενδύσεις. Η πολιτεία οφείλει στο Ρέθυμνο ένα μεγάλο έργο», κατέληξε ο δήμαρχος Ρεθύμνου, δίνοντας το στίγμα του ότι θα επιχειρηθεί η κατασκευή αυτής της μαρίνας, εάν και εφόσον αποφασιστεί να γίνει, να μην κατασκευαστεί με ιδιωτικά χρήματα, δηλαδή συμπράξεις ιδιωτικού τομέα ή συμβάσεις παραχώρησης.

Στις τοποθετήσεις των παρισταμένων καταγράφηκε και η αγωνία, τόσο του ΤΕΕ όσο και του Περιβαλλοντικού Συλλόγου και αρχιτεκτόνων σε σχέση με το κτηριολογικό πρόγραμμα, για το οποίο ωστόσο δεν έγινε ιδιαίτερη αναφορά στην παρουσίαση της Κυριακής.

Αυτό που τόνισε και ο κ. Κρυοβρυσανάκης από το ΤΕΕ, και ο κ. Μαρκάκης από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο, αλλά και η αρχιτέκτονας Ρένα Μαγιάφα, ήταν κατά πόσο το κτηριολογικό πρόγραμμα θα μπορούσε να περιοριστεί και να μην καταληφθούν χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα με κτήρια δίπλα στη θάλασσα.

Απαντώντας σε αυτό το ερώτημα, ο κ. Αλεφαντινός υποστήριξε πως τα όποια κτίσματα προβλέπει η μελέτη θα είναι μόνο για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, δηλαδή την προσωρινή υποδοχή επισκεπτών, και πως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να κατασκευαστεί ένα εμπορικό κέντρο, που θα πηγαίνει κόντρα στα συμφέροντα της πόλης και των επιχειρηματιών της.

Τι προβλέπει η μελέτη

Με βάση τη μελέτη των Σιώρη – Αυγουστίνου, στο σημερινό εμπορικό – επιβατικό λιμάνι προβλέπει τη δημιουργία βόρεια της υποδομής για την υποδοχή των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων.

Προβλέπεται ακόμα η δημιουργία του χώρου πρόσδεσης των οχηματαγωγών και των εμπορικών πλοίων, καθώς και θέσεις υποδοχής περιορισμένης διάρκειας σκαφών ειδικών περιπτώσεων.

Από την πλευρά της σημερινής μαρίνας, προβλέπεται η υποδομή για την υποδοχή σκαφών αναψυχής 10 μέτρων και μεγαγιωτ, υποδομές για την υποδοχή επαγγελματικών αλιευτικών και τουριστικών σκαφών, καθώς και σκαφών αναψυχής και ερασιτεχνικών αλιευτικών ντόπιων ιδιοκτητών. Ακόμα, προβλέπεται η υποδοχή ημερόπλοιων.

Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες υποδομές, προβλέπεται η κατασκευή ενός κυκλικού πάρκινγκ στη θέση του σημερινού πάρκινγκ δίπλα στο λιμάνι, ενώ ανάλογου τύπου χώρο στάθμευσης η μελέτη προβλέπει και στη σημερινή μαρίνα.
Οι υποδομές «εμπλουτίζονται» με την αναβάθμιση της αμμώδους έκτασης (από το Λύκειο Ελληνίδων ως το Δελφίνι) ως «παραλιακός περίπατος “υδάτινο τοπίο”», ενώ η μελέτη προβλέπει δασύλλιο, χώρο αθλοπαιδιών και παιδότοπο!

Προβλέπονται ακόμα χώρος πρασίνου, πεζόδρομοι, γήπεδα εμπορικών χώρων και αναψυχής, ενώ φυσικά προβλέπεται και η κατασκευή κτηρίων, τα οποία θα χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της υποδοχής των επισκεπτών, όπως τόνισαν στην παρουσίαση τόσο ο κ. Αλεφαντινός, όσο και ο κ. Σιώρης.

Αξίζει να σημειώσουμε, πάντως, ότι στη διάρκεια της παρουσίασης δεν έγινε ιδιαίτερη αναφορά στο κτηριολογικό πρόγραμμα, καθώς, όπως είπε ο κ. Σιώρης, αυτό είναι κάτι το οποίο θα καθοριστεί από τους αρχιτέκτονες που θα αναλάβουν την εκπόνηση του εν λόγω σχεδίου.

Επιστολή της Όλγας Κεφαλογιάννη στο Λιμενικό Ταμείο

Η Βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατίας κ. Όλγα Κεφαλογιάννη με αφορμή την εκδήλωση, για την παρουσίαση της μελέτης «Χωροθέτηση λειτουργιών/δραστηριοτήτων και θέσεων ελλιμενισμού εντός της λιμενολεκάνης και των χερσαίων χώρων του λιμένα Ρεθύμνου», απέστειλε επιστολή προς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου  κ. Μίνωα Αλεφαντινό, στην οποία αναφέρει τα εξής:

«Κύριε Πρόεδρε,
έλαβα την πρόσκλησή σας για την παρουσίαση της μελέτης με αντικείμενο «Χωροθέτηση λειτουργιών/δραστηριοτήτων και θέσεων ελλιμενισμού εντός της λιμενολεκάνης και των χερσαίων χώρων του λιμένα Ρεθύμνου» και σας ευχαριστώ.
Λυπάμαι, αλλά λόγω προγραμματισμένων υποχρεώσεών μου, τις οποίες δεν δύναμαι να παρακάμψω, δεν θα μπορέσω να παρευρεθώ, αν και θα ήθελα να βρίσκομαι εκεί.

Θα ήθελα να δω, έστω, πια είναι η πρότασή σας και πρόταση της Δημοτικής Αρχής, για τον χώρο αρμοδιότητας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου και ποια είναι η προοπτική, την οποία ευαγγελίζεστε για το λιμάνι και τη μαρίνα της πόλης μας, χώρους ζωτικούς για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, οι οποίοι όμως σήμερα είτε δεν λειτουργούν, είτε λειτουργούν ενίοτε ελλιπώς.
Και παράλληλα θα ήθελα πραγματικά να ακούσω τον απολογισμό δράσης της Δημοτικής Αρχής, η οποία τέσσερα χρόνια μετά, όχι μόνο δεν ανταποκρίθηκε στις προεκλογικές της δεσμεύσεις για τη λιμενική ζώνη, αλλά η μόνη της πρωτοβουλία ήταν να διώξει τη Λαϊκή Αγορά, προκειμένου να λειτουργήσει η Μαρίνα, όπως λέγατε δημοσίως στις επίσημες δηλώσεις σας, αλλά τελικά αντί αυτού, να επιτύχετε την εγκατάσταση χώρου στάθμευσης οχημάτων με καθαρά εισπρακτική λογική.

Δεν είδαμε δηλαδή έργο, δεν διαπιστώσαμε καμία αλλαγή των όσων παραλάβατε το 2007 και ισχυριζόσασταν ότι θα αλλάζατε ριζικά, μάλιστα με πνεύμα νέας αντίληψης.
Λυπούμαι ειλικρινά, αν η νέα αντίληψη των πραγμάτων είναι αντί Λαϊκής Αγοράς, να λειτουργεί η μαρίνα ως πάρκινγκ!

Και όπως όλοι οι Ρεθυμνιώτες, λυπούμαι, που δεν αντιμετωπίσατε κανένα ουσιαστικό ζήτημα και απλώς αλλάξατε την μορφή των κακώς κειμένων, χωρίς να αξιοποιήσετε όπως θα έπρεπε τις λιμενικές εγκαταστάσεις της πόλης.

Εύχομαι και ελπίζω η μελέτη αυτή, την οποία θα παρουσιάσετε, να δώσει προτάσεις σοβαρές, τις οποίες ελπίζω θα αξιοποιήσει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου.
Εύχομαι, επίσης, η εκδήλωση αυτή να μην είναι μία ακόμα προεκλογική φιέστα αλλά να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα για τη λιμενική ζώνη του Ρεθύμνου και την πόλη μας».
goodnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου