ΑΠΟ ΤΟΝ “ΔΗΜΟ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ”-Αιχμές για την κατασκευή του θεάτρου στην Τάφρο

Όπως δημοσιεύτηκε την 12-07-2012 στο www.haniotika-nea.gr

Αιχμές κατά της Δημοτικής Αρχής για τη λειτουργικότητα, αλλά και τις διαδικασίες κατασκευής του νέου θεάτρου της Ανατολικής Τάφρου, άφησε χθες η δημοτική παράταξη 'Δήμος Ενεργών Πολιτών'.
Παράλληλα, σε συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησε χθες, αναφέρθηκε στο θέμα της παράνομης κατάληψης πεζοδρομίων και δημόσιων χώρων από τραπεζοκαθίσματα και άλλα αντικείμενα, κάνοντας λόγο για «σκηνικό αυθαιρεσίας» μέσα στην πόλη, ενώ ειδική μνεία έγινε στα προβλήματα της παλιάς πόλης και των κατοίκων της.   

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝ. ΤΑΦΡΟΥ
Ειδικότερα, ο επικεφαλής της παράταξης Τάσος Βάμβουκας, μιλώντας για το θέατρο της Ανατολικής Τάφρου, σχολίασε ότι η ανακατασκευή που έγινε «είχε ως αποτέλεσμα την αντικατάσταση ενός θεάτρου με προβλήματα από ένα άλλο με περισσότερα» και πρόσθεσε: «Ουδείς στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν αντίθετος στην ανακατασκευή με στόχο ένα θέατρο αισθητικά και λειτουργικά αναβαθμισμένο, αλλά εκφράσαμε τις αντιρρήσεις και αμφιβολίες μας για τον τρόπο που αυτό θα γινόταν και για τον λίγο χρόνο που ήταν διαθέσιμος μέχρι την καλοκαιρινή περίοδο που επέμενε να λειτουργήσει η Δημοτική Αρχή».
Συνεχίζοντας ο κ. Βάμβουκας ανέφερε: «Η Δημοτική Αρχή αποφάσισε να χρηματοδοτήσει και να εκχωρήσει την υποχρέωσή της για την πραγματοποίηση αρκετών έργων στην παλιά πόλη, ορισμένα εκ των οποίων είναι ιδιαίτερα σημαντικά, όπως τα έργα στη Δυτική Τάφρο, η πισίνα 'Ξενία' και το θέατρο, στο Γραφείο Τειχών, που παρουσιάζεται ως κρατικός φορέας, αλλά στην ουσία πρόκειται για έναν ιδιώτη εργολάβο. Ως παράταξη αντιταχθήκαμε σε αυτή τη λογική και σ’ αυτό συμφωνούν το Τ.Ε.Ε. και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, διότι με αυτό τον τρόπο δεν υπάρχει υποχρέωση διενέργειας διαγωνισμών για τις μελέτες και για την κατασκευή. Θεωρούμε ότι έτσι δεν εξασφαλίζεται διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων του Δήμου, αλλά ούτε και η ποιότητα των έργων σε κάθε επίπεδο. Στη συνέχεια διαφοροποιήθηκε η παραπάνω διαδικασία και για το θέατρο εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο σύμβαση μεταξύ Δήμου και Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά το αποτέλεσμα δείχνει ότι χρησιμοποιήθηκε το κύρος του Υπουργείου για να διευκολύνει τις μεθόδους που είχε επιλέξει η Δημοτική Αρχή για την κατασκευή του έργου».
Ο κ. Βάμβουκας υπογράμμισε ακόμα: «Ζητάμε από τη Δημοτική Αρχή να γνωστοποιήσει στους Χανιώτες ποιοι μηχανικοί έχουν υπογράψει το έργο και αν αυτό που κατασκευάστηκε έχει τις εγκρίσεις των Υπηρεσιών του αρμόδιου Υπουργείου Πολιτισμού. Δυστυχώς οι ανησυχίες μας δικαιώθηκαν στην περίπτωση του θεάτρου και η παράκαμψη της νόμιμης διαδικασίας εφαρμογής εγκεκριμένων μελετών οδήγησε σε σοβαρά και κραυγαλέα λάθη,  που σχολιάστηκαν εκτενώς αυτές τις μέρες και υπονόμευσαν την παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ., ενώ ανάλογη τύχη θα έχουν όσες ακολουθούν. Αυτό το κακό αποτέλεσμα πρέπει να οδηγήσει τη Δημοτική Αρχή να αναθεωρήσει τις ανάλογες διαδικασίες που έχει επιλέξει για την πραγματοποίηση των υπόλοιπων έργων  της παλιάς πόλης. Ο δήμαρχος αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, αλλά όχι τις ευθύνες του, προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, λέγοντας ότι ο χρόνος ήταν μικρός, ότι έφταιγαν οι αρχιτέκτονες, που, όπως αποδείχτηκε, σωστά προσέφυγαν ενάντια στις λανθασμένες διαδικασίες που επέλεξε και ότι όλα θα διορθωθούν,  αλλά ρωτάμε με τι κόστος και πότε; Για το θέμα του κόστους του έργου ισχυρίστηκε ότι είναι 30.000 ευρώ, αλλά 'ξέχασε' να προσθέσει το κόστος των καθισμάτων, το κόστος που θα έχει η μεταφορά των χώρων υγιεινής, το κόστος ανακατασκευής των βαθμίδων που σχεδιάστηκαν λανθασμένα και ποιος ξέρει, όποιο άλλο κόστος θα παρουσιαστεί στην πορεία. Η λειτουργία του θεάτρου της Ανατολικής Τάφρου θεωρούμε ότι δεν λύνει το πρόβλημα της απουσίας ενός σωστού ανοικτού θεάτρου στην πόλη των Χανίων, αλλά δρα συμπληρωματικά στις ανάγκες, διότι υπόκειται σε περιορισμούς και έτσι δεν πρέπει να σταματήσει η διαδικασία δημιουργίας ενός τέτοιου ανοικτού θεάτρου».

ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ
Συνεχίζοντας ο κ. Βάμβουκας αναφέρθηκε στο θέμα των δημόσιων χώρων, αλλά και της παλιάς πόλης, τονίζοντας συγκεκριμένα: «Το δεύτερο ζήτημα είναι το μόνιμα επιδεινούμενο θέμα της επέκτασης των τραπεζοκαθισμάτων κυρίως στην περιοχή της παλιάς πόλης, που επεκτείνεται ταχύτατα στο ευρύτερο κέντρο. Το σκηνικό της αυθαιρεσίας συμπληρώνεται από ψυγεία και άλλες προσθήκες στα πεζοδρόμια, από αλυσίδες περιορισμού που βάζει η Δημοτική Αστυνομία χωρίς σήμανση και επιτήρηση, από μουσική σε απαγορευτική ένταση και σε απαγορευμένες ώρες κ.λπ. Είναι ένα θέαμα συχνά κακόγουστο που παρεμποδίζει δημότες και επισκέπτες από την ελεύθερη κυκλοφορία και προσθέτει μία εικόνα αναρχίας σε μια πόλη που η οικονομία της εξαρτάται τόσο πολύ από τους επισκέπτες της. Επιπλέον εγκυμονεί κινδύνους στις περιπτώσεις που έχουμε έκτακτα περιστατικά όπου χρειάζεται η διέλευση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών οχημάτων κ.λπ.».
Ο κ. Βάμβουκας επεσήμανε επίσης ότι «πρέπει αυτή την περίοδο, που το θέαμα είναι σε έξαρση, να υπάρξει προειδοποίηση από τη Δημοτική Αρχή και άμεσα να παρθούν αυστηρά μέτρα για όσους δεν συμμορφωθούν. Επιπλέον επισημαίνουμε ότι εξακολουθεί να υπάρχει αδιαφορία για τους μόνιμους κατοίκους της παλιάς πόλης, οι οποίοι υποφέρουν εκτός από τις παράνομες καταλήψεις δημόσιων χώρων, από τους θορύβους τις ώρες κοινής ησυχίας και από έλλειψη θέσεων στάθμευσης και διευκόλυνσης πρόσβασης στα σπίτια τους. Εχουμε υποστηρίξει στο παρελθόν και εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ότι πρέπει να απαγορευτεί η διέλευση και η στάθμευση οχημάτων στην παλιά πόλη, πλην αυτών των κατοίκων και των οχημάτων εφοδιασμού. Προτείνουμε να απαγορευτεί άμεσα για την τρέχουσα καλοκαιρινή περίοδο η στάθμευση στην πλατεία τελωνείου και στα πέριξ αυτής. Σκοπός μας δεν πρέπει να είναι το στήσιμο στην παλιά πόλη ενός ψεύτικου τουριστικού σκηνικού χωρίς τους κατοίκους, αλλά η διευκόλυνση όσων μένουν στην παλιά πόλη και η προσέλκυση νέων καθώς και η αρμονική συνύπαρξη επιχειρήσεων, κατοίκων και επισκεπτών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν δείξουμε σεβασμό στον μόνιμο κάτοικο, σεβασμό στον περιπατητή, σεβασμό στον σωστό επαγγελματία, σεβασμό εν τέλει στο μνημείο που κληρονομήσαμε».

«Το θέατρο της συγγνώμης»
Με γλαφυρό τρόπο καυτηρίασε τις ατέλειες του νέου θεάτρου της Ανατολικής Τάφρου το μέλος του συνδυασμού 'Δήμος Ενεργών Πολιτών' Βαρβάρα Περράκη κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου. Συγκεκριμένα, η κα Περράκη ανέφερε: «Θέατρο. Από το 'θεώμαι'. Δηλαδή βλέπω. Θέαμα, θέαση, θεατής. Λειτουργίες συναφείς μέσα στον χώρο του θεάτρου όπου επιτελείται συνήθως 'μίμηση πράξεως σπουδαίας και τελείας...'.
Σύνθετη μορφή τέχνης το θέατρο που ψυχαγωγεί, ευφραίνει, διδάσκει, λυτρώνει, παιδεύει, εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Προϋποθέτει πομπό και δέκτη. Δέκτη που να ακούει και να βλέπει, τουλάχιστον για τις συμβατικές μορφές και τα είδη θεάτρου.
Χωρίς καμία διάθεση δημαγωγίας τοποθετούμαστε κριτικά σήμερα, μετά τους πανηγυρισμούς, τα μεγάλα λόγια και τις τελετές εγκαινίων για το 'θέατρο' της Ανατολικής Τάφρου. Οποιος σέβεται τους Χανιώτες, όποιος με ειλικρινή αγάπη, σεβασμό, μεράκι, συνέπεια και επιμονή, εμπλέκεται στα του πολιτισμού αυτής της πόλης και του Δήμου, όποιος αναγνωρίζει ότι ο πολιτισμός είναι μια ακριβή, δυστυχώς, υπόθεση και δεν τον χρησιμοποιεί με φτηνά επικοινωνιακά τεχνάσματα, τότε νομίζουμε ότι κατανοεί την αγωνία και τη σαφέστατη αντίρρησή μας γι’ αυτή την αμφισβητούμενη κατασκευή στην Ανατολική Τάφρο. Εφτιαξαν ένα ανάξιο και όχι 'αντάξιο' θέατρο με τη λογική της προχειρότητας. Κατασκεύασαν ένα ακατάλληλο και όχι 'κατάλληλο' θέατρο για να φιλοξενήσει πολλαπλά και πολύμορφα πολιτιστικά δρώμενα. Με κραυγαλέες ατέλειες εν τη γενέσει του, με κριτήρια που δεν εφαρμόστηκαν, με περίεργες και μάλλον αδιαφανείς διαδικασίες, το 'καλλισωλήνιον', κατά την έκφραση ενός φίλου που έχει φύγει εδώ και χρόνια, ξεριζώθηκε και στη θέση του φύτρωσε μια κατασκευή ατελέστατη, ελλιπής και μάλλον κοροϊδευτική για τον πολίτη που πληρώνει αρκετά για την ψυχαγωγία του.
Παράξενη αντίληψη για το αμφιθεατρικό του πράγματος, φτηνές δικαιολογίες, το νέο θέατρο της 'συγγνώμης' είναι δείγμα θράσους, έλλειψης στοργής και αγωνίας για το πολιτιστικό παρόν και μέλλον των Χανίων, από την πλευρά της πλειοψηφίας τουλάχιστον του Δημοτικού Συμβουλίου.
Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε τη βιασύνη και την πρόθεση. Δεν φαίνεται να στέκει καμία δικαιολογία ούτε και ο λαϊκισμός της δήθεν φτηνής και οικονομικής λύσης. Εκτός πια και αν οι ηθοποιοί των επερχόμενων παραστάσεων πετάνε ή σκαρφαλώνουν για να τους βλέπουμε ή φωνάζουν για να τους ακούμε. Ειρωνικό, λοιπόν, μπράβο στη Δημοτική Αρχή για το θέατρο του 'δεν βλέπω, δεν ακούω'. Ο πολιτισμός, κατά την άποψή μας, είναι βάσανο, μεράκι, ανάσα, τρόπος σκέψης και ζωής, καημός, καταφύγιο και παιδεία, αλλά σίγουρα όχι χώρος λαϊκισμού, ευτελούς ψηφοθηρίας και κακής αισθητικής. Είναι αντίσταση στην ασχήμια».


Kallikrates Chania:ΑΠΟ ΤΟΝ “ΔΗΜΟ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ”-Αιχμές για την κατασκευή του θεάτρου στην Τάφρο
click here to translate article

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου